Goede communicatie
Het is belangrijk dat u goed communiceert met uw opdrachtnemer. Belt hij u altijd terug? Luistert hij aandachtig? Maakt hij notities? Kunt u hem bereiken wanneer u hem nodig heeft? Dit zal nog belangrijker worden zodra de werkzaamheden begonnen zijn.
Een goede zakenrelatie
U zult het vast fijn vinden als u het goed kunt vinden met uw opdrachtnemer tijdens het project, het is dus belangrijk dat u zich op uw gemak voelt bij hem. U moet ook een goed gevoel krijgen bij de werknemers die uw opdrachtnemer in dienst heeft. Het is zeer nuttig wanneer u elkaar respecteert en zelfs beter wanneer u elkaar kan complimenteren. Een professionele opdrachtnemer wilt een ‘klant voor het leven’ en zal dit laten merken tijdens elke fase van het project. De regel: Voelt u zich er comfortabel bij? moet u toepassen als u zaken doet met een opdrachtnemer. Een goede relatie, een sterk rapport en een goede communicatie met uw opdrachtnemer zal ervoor zorgen dat de werkzaamheden vlekkeloos verloopt.
Planning
De planning van uw project is het eerste wat u bespreekt met de opdrachtnemer. Een verantwoordelijke en respectabele opdrachtnemer zal zijn best doen om u voor en tijdens het project te informeren. Een regelmatige update van de stand van de werkzaamheden zal u helpen om tijdens het project verwarring en stress te voorkomen.
Een duidelijk voorstel/contract
Een schriftelijk voorstel of contract is absoluut noodzakelijk. Niets is erger dan onenigheid omdat bepaalde dingen niet in het voorstel of contract zijn opgenomen. Zorg ervoor dat alles gedetailleerd beschreven is om misverstanden te voorkomen. Van de specificatie van de werkzaamheden tot aan de algemene voorwaarden en van de sloop tot aan de uiteindelijke afwerking en schoonmaakwerkzaamheden. "Het plaatsen van ramen en deuren" is te vaag omschreven en moet gedetailleerder omschreven worden. Welke deur of raam moet geplaatst worden? Wat zijn de afmetingen, kleur, locatie, stijl van de deur of raam etc.? Om problemen te voorkomen is het van belang dat ieder onderdeel zo specifiek mogelijk beschreven is, zodat het voor beide partijen duidelijk is wat er precies inbegrepen is in de prijs.
Een gedetailleerde, duidelijk contract zal ervoor zorgen dat het project meer zekerheid krijgt als wanneer het contract niet gedetailleerd is geschreven. Een duidelijk omschreven contract heeft in ieder geval de volgende inhoud (of in ieder geval iets wat er op lijkt):
- Een visueel beeld zoals een schets of planning. Iets wat duidelijk laat zien wat voor werkzaamheden waar en hoe zullen plaatsvinden
- De planning waarin de start en oplevering van het project beschreven staat.
- De prijs inclusief betalingsvoorwaarden en betaal schema.
- Een gedetailleerde specificatie van alle producten en materialen. De beschrijving van elk item zal genoeg zijn om de items te identificeren, zoals de naam, model, kleur, maat, etc. Vergoedingen kunnen voor alle materialen gebruikt worden om later te selecteren, (bijvoorbeeld, een speciaal armatuur). Zulke items zijn “beperkt” door de “vergoedingen,” waar de prijs in is begrepen voor de aankoop van een bepaald item.
- Een lijst van werkzaamheden en/of dingen die niet inbegrepen zijn.
- Informatie over verzekeringen
- Informatie over vergunningen
- Procedure voor het wijzigen van een voorstel
- U wijzen op de rechten die u heeft om een contract te annuleren
- Informatie over zaken zoals toegang tot uw woning, zorg van de woning, telefoon en toilet gebruik, schoonmaakwerkzaamheden en afval e.d.
Details, details en nog meer details
Er zijn verschillende dingen waar u het over moet hebben voorafgaand aan een project. Wat zijn de werktijden elke dag? Hoe zal er met huisdieren omgegaan worden? Hoe zit het met de kinderen? Waar zullen de materialen opgeborgen worden? Welke speciale overwegingen worden gedaan in speciale situaties? Als u voorafgaand het project dit soort details bespreekt met uw opdrachtnemer voorkomt u veel ergernissen en misverstanden.
Flexibiliteit
Renoveren kan uw huidige levensstijl tijdelijk op zijn kop zetten. Probeer tijdens de renovatie zo flexibel mogelijk te zijn. Plan bijvoorbeeld geen feest in op de datum van de oplevering of nodig geen gasten uit om te komen logeren tijdens het renoveren. Wees voorbereid om bepaalde dingen op te offeren tijdens een renovatie. Vergeet niet dat deze "opofferingen" in uw levensstijl van tijdelijke duur is!
Verandering van voorstel
Veranderingen zijn onvermijdelijk wanneer het op een woning renovatie komt. Het is onmogelijk om alles vanaf het begin te overzien. Er zijn altijd veranderingen gebracht aan de schetsen, materialen, en de omvang van het werk zodra de werkzaamheden eenmaal begonnen zijn.
Het is verstandig om 10% van het totale bedrag bij te rekenen in het geval van onvoorziene kosten door veranderingen aan het voorstel. Het is beter om voorbereid te zijn op een hogere uitgavenpost.
Bijna alle veranderingen in het project zullen effect hebben op uw budget en de planning. Wees erop alert dat alle veranderingen doorgevoerd worden en zwart op wit staat in het contract, zodat u aan het einde van het project niet voor verassingen komt te staan.
Schriftelijke pandrecht ontheffingen
Vaak werken opdrachtnemers met andere opdrachtnemers die misschien net iets gespecialiseerder is in een bepaalde taak binnen uw project. Het is toch uw opdrachtnemer die eindverantwoordelijk is voor de werkzaamheden die zij door een sub opdrachtnemer verricht wordt.
Sta er op dat uw opdrachtnemer bereid is om een schriftelijke pandrecht ontheffing te overhandigen bij de oplevering van het project. Dit is een document dat bewijst dat u volledige betaald heeft voor de werkzaamheden die verricht zijn door uw opdrachtnemer, sub opdrachtnemer en de materialen die door de leveranciers geleverd zijn.
Uitstekend stucwerk
Het stucwerk dat door ons wordt gedaan doen wij met duurzame materialen en hoogwaardige apparatuur. Onze stucadoor kan u in Delft onder andere helpen met het afmaken van wanden na een verbouwing, glad pleisteren en het afwerken van gipsplaten. Bekijk onze website voor een compleet overzicht van onze diensten.
Wij helpen u graag met uw stukadoorswerkzaamheden
Neem direct contact met ons op om een afspraak te maken. U vindt een contactformulier op de website, maar u kunt ook meteen mailen contactformulier. Bellen kan ook met 010 422 2733.